Mest använda tjänsterna
-
E-tjänster - Beställning och hantering
Här ger du förslag på/beställer du nya e-tjänster, lägger beställning på vidareutveckling, lägger till eller tar bort handläggare osv.
-
IT-beställningar och ändringar
Samlingssida för alla tjänster kopplade till interndebiteringen av IT-tjänster.
Här hittar du e-tjänster för beställning för alltifrån datorer, surfplattor och telefoner till systemtjänster och passerkort.Om det finns med i Tjänstekatalogen - så hittar du en tjänst för det här!
-
Skola - Digitala verktyg
Här kan du som arbetar på skola eller förskola:
Felanmäla elevdatorer, iPads eller projektorer.
Beställa elevdator när en ny elev börjar.
Återlämna elevdator när eleven har slutat på skolan. -
Onboarding
Här får du som chef stöd i onboardingprocessen. Checklistan säkerställer att inga viktiga moment glöms bort och genom att följa den har du skapat bästa möjliga förutsättningar för din nya medarbetare och verksamheten.
Bokning och anmälan till utbildningar m.m. (4)
-
Första hjälpen till psykisk hälsa - ungdom
Första hjälpen till psykisk hälsa, MHFA, är ett utbildningsprogram avsett för alla kommunens medarbetare som träffar många människor i sitt arbete.
Första hjälpen till psykisk hälsa, MHFA, är ett utbildningsprogram avsett för alla kommunens medarbetare som träffar många människor i sitt arbete.
Den här tjänsten är stängd för underhåll -
Första hjälpen till psykisk hälsa - äldre
Första hjälpen till psykisk hälsa, MHFA, är ett utbildningsprogram avsett för alla kommunens medarbetare som träffar många människor i sitt arbete.
-
Kulturhuset Eden - Bokningsförfrågan
Genom den här tjänsten bokar du lokaler på kulturhuset för interna möten och föreläsningar.
-
Utbildningar samt prov för läkemedels- och insulindelegering
I den här tjänsten bokar du som enhetschef tid för utbildningar och prov för läkemedels- insulindelegering för din personal.
HR-tjänster (2)
-
Onboarding
Här får du som chef stöd i onboardingprocessen. Checklistan säkerställer att inga viktiga moment glöms bort och genom att följa den har du skapat bästa möjliga förutsättningar för din nya medarbetare och verksamheten.
-
Överenskommelse om distansarbete
Digital tjänst för fastställande av överenskommelse om distansarbete.
Intern administration (8)
-
Analysera nyttoeffekt
Med den här e-tjänsten kan du enkelt sammanställa en nyttoanalys vid införande av ny funktion- och eller rutin.
Den kan användas separat eller som komplement till förstudie.
-
Ansökan om dispens för övertid
E-tjänst för enhetschefer inom vård och omsorg, funktionsstöd och kommunal hälso- och sjukvård som vill ansöka om dispens från övertidsstopp.
-
Avslutande av vikarie
Genom den här tjänsten avslutar du som enhetschef inom sektor Socialtjänst timvikarier av Enheten för bemanning och administration.
-
Behov av vikarier
Genom den här tjänsten beställer du som enhetschef timvikarier av Enheten för bemanning och administration.
-
Digital signering - Visma Sign
Genväg till digital signering via Visma Sign. -
Skatteverket - Personsök
Fristående tjänst för sökning i Skatteverkets tjänst navet.
OBS! Kräver behörighet, som kan beställas via IT-beställningar och ändringarFristående tjänst för sökning i Skatteverkets tjänst navet.
OBS! Kräver behörighet, som kan beställas via IT-beställningar och ändringar -
Utvärdering Lilla Edet-modellen för personal
Utvärdering Lilla Edet-modellen
-
Vakansprövning
E-tjänst för vakansprövning för enhetschefer inom vård och omsorg, funktionsstöd och kommunal hälso- och sjukvård.
Interna beställningar (10)
-
-
Beställning av extra surf med anledning av incident
Här kan du utöka surfmängden på ditt abonnemang under den pågående incidenten
-
Beställning av förändring av öppettider för lokal
Beställning av förändring av öppettider för lokal
-
Beställning av material för Fuxerna 7-9
Här beställer du alla typer av kontorsmaterial.
-
Beställning av upphandling
Här anmäler du upphandlingsbehov, både större upphandlingar och direktupphandlingar.
Ditt ärende kommer att tilldelas en handläggare, och granskas därefter så fort som möjligt.
-
Beställning/återlämning/ändring av passerkort/tagg
Här kan du som är chef beställa kort eller tagg till passersystemet åt dina medarbetare.
-
Buss och tågbiljett via Västtrafik ToGo
En e-tjänst för att du som medarbetare ska kunna köpa biljett på företagsfaktura i appen Västrafik ToGo. Du behöver först ladda ner appen och skapa ett personligt konto där, om du inte redan har Västtrafik To Go.
-
Evenemangsrapportering
Här lägger kulturenheten in evenemangsbeställningar till kommunikationsavdelningen
-
Felanmälan Vaktmästare - Bildning
Här skickar du in felanmälan till skolor och förskolornas vaktmästare.
-
Geodatabeställningar
Här lägger du beställningar och förfrågningar till Geodataenheten inom följande områden:
Karttjänster, Fastigheter och adresser, Statistik och analys samt Mättjänster.
IT och Digitalisering (8)
-
Appva MCSS - intern support
Här kan du anmäla problem med eller beställa behörighet i Appva MCSS
-
Beställning av applikationer till gemensam enhet
Här kan du beställa applikationer till gemensamma enheter (surfplattor eller telefoner).
-
Beställning av konto till deltagare, Daglig verksamhet
Här beställer du konto till deltagare i daglig verksamhet.
-
Boka VR-glasögon
Här kan du boka tid för att låna kommunens VR-Glasögon till din verksamhet.
-
E-tjänster - Beställning och hantering
Här ger du förslag på/beställer du nya e-tjänster, lägger beställning på vidareutveckling, lägger till eller tar bort handläggare osv.
-
Felanmälan e-tjänster
Här kan du rapportera felaktigheter i e-tjänster eller i plattformen som sådan.
-
Ny Teams-grupp
I den här tjänsten beställer du en ny Teams-grupp.
-
Rapportera nätverksstörningar
För att vår nätleverantör Soltak IT på ett effektivt sätt ska kunna felsöka problem med nätverket är det viktigt att alla som upplever problemet rapporterar in det.
Din rapport skickas direkt till Soltak IT, men även en kopia till digitaliseringschef som följer upp återkommande nätverksproblem med Soltak IT.För att vår nätleverantör Soltak IT på ett effektivt sätt ska kunna felsöka problem med nätverket är det viktigt att alla som upplever problemet rapporterar in det.
Din rapport skickas direkt till Soltak IT, men även en kopia till digitaliseringschef som följer upp återkommande nätverksproblem med Soltak IT.
IT-beställningar och ändringar (30)
-
-
ACD-grupper - beställning och ändring
Här beställer du eller ändrar i en befintlig ACD-grupp. Du kan också lägga till eller ta bort medlemmar ur användargrupper.
-
Användarlicens
Samlingssida för tjänstekategori Användarlicens
-
Avsluta abonnemang
Ett abonnemang, för telefoni eller mobilt bredband, kan sägas upp när som helst. I tjänsten fyller du i uppgifter om abonnemanget och meddelas via inskickat ärende när det är uppsagt.
-
Avsluta/ändra licens till systemtjänster
Här kan du avsluta licenser till systemtjänster såsom t.ex. Acrobat Reader, 2c8 m.fl.
OBS! Detta gäller licenser till specifika programvaror, inte Microsoft 365-licenser som hanteras av Soltak IT.Här kan du avsluta licenser till systemtjänster såsom t.ex. Acrobat Reader, 2c8 m.fl.
OBS! Detta gäller licenser till specifika programvaror, inte Microsoft 365-licenser som hanteras av Soltak IT. -
Beställning av abonnemang
Här beställer du abonnemang (om du också behöver en telefon eller surfplatta beställer du det i tjänsterna Beställning av telefon (och abonnemang) eller Beställning av surfplatta (och abonnemang) )
Här beställer du abonnemang (om du också behöver en telefon eller surfplatta beställer du det i tjänsterna Beställning av telefon (och abonnemang) eller Beställning av surfplatta (och abonnemang) )
-
Beställning av dator
Här beställer du personliga datorer till nyanställda eller nytillkomna gemensamma datorer i verksamheten. Om det rör sig om utbyte av befintlig dator, vänligen använd tjänsten Byte av dator.
Här beställer du personliga datorer till nyanställda eller nytillkomna gemensamma datorer i verksamheten. Om det rör sig om utbyte av befintlig dator, vänligen använd tjänsten Byte av dator.
-
Beställning av IT-tillbehör
Här beställer du alla typer av IT-tillbehör, d.v.s alltifrån kablage och tangentbord till skärmar och projektorer.
-
Beställning av licens till systemtjänster
Här kan du beställa licenser till systemtjänster såsom t.ex. Acrobat Reader, 2c8 m.fl.
OBS! Detta gäller licenser till specifika programvaror, inte Microsoft 365-licenser som hanteras av Soltak IT.
Här kan du beställa licenser till systemtjänster såsom t.ex. Acrobat Reader, 2c8 m.fl.
OBS! Detta gäller licenser till specifika programvaror, inte Microsoft 365-licenser som hanteras av Soltak IT.
-
Beställning av skrivare
Skrivare hyrs på 48 månader från det datum som avtal tecknas. Soltak IT står för leverans enligt avtal, men beställningen görs först via intern e-tjänst. I händelse av att en verksamhet som redan har avtal har en skrivare de inte längre behöver så kan denna överföras till beställande verksamhet.
-
Beställning av surfplatta
Här beställer du personliga surfplattor till nyanställda eller nytillkomna gemensamma surfplattor i verksamheten. Om det rör sig om utbyte av befintlig surfplatta (iPad), vänligen använd tjänsten Byte av iPad.
Här beställer du personliga surfplattor till nyanställda eller nytillkomna gemensamma surfplattor i verksamheten. Om det rör sig om utbyte av befintlig surfplatta (iPad), vänligen använd tjänsten Byte av iPad.
-
Beställning av telefon (och abonnemang)
Här beställer du personliga telefoner till nyanställda eller nytillkomna gemensamma telefoner i verksamheten. Om det rör sig om utbyte av befintlig telefon, vänligen använd tjänsten Byte av telefon.
Du kan i samband med beställningen även beställa abonnemang till telefonen, om sådant önskas.Här beställer du personliga telefoner till nyanställda eller nytillkomna gemensamma telefoner i verksamheten. Om det rör sig om utbyte av befintlig telefon, vänligen använd tjänsten Byte av telefon.
Du kan i samband med beställningen även beställa abonnemang till telefonen, om sådant önskas. -
Byte av dator
Här kan du be om ett byte av dator om den börjar närma sig slutet av livscykeln eller har prestandaproblem. Du kommer i ärendet få besked om när ett byte kan bli aktuellt.
-
Byte av surfplatta
Här kan du be om ett byte av surfplatta om den börjar närma sig slutet av livscykeln eller har prestandaproblem. Du kommer i ärendet få besked om när ett byte kan bli aktuellt.
-
Byte av telefon
Här kan du be om ett byte av telefon om den börjar närma sig slutet av livscykeln eller har prestandaproblem. Du kommer i ärendet få besked om när ett byte kan bli aktuellt.
-
-
Frågor om IT-debitering
Här kan du skicka in frågor kopplade till interndebiteringen av IT-tjänster.
-
IT-beställningar och ändringar
Samlingssida för alla tjänster kopplade till interndebiteringen av IT-tjänster.
Här hittar du e-tjänster för beställning för alltifrån datorer, surfplattor och telefoner till systemtjänster och passerkort.Om det finns med i Tjänstekatalogen - så hittar du en tjänst för det här!
-
Mobiltelefon
Samlingssida för tjänstekategori Mobiltelefon
-
Skola - Digitala verktyg
Här kan du som arbetar på skola eller förskola:
Felanmäla elevdatorer, iPads eller projektorer.
Beställa elevdator när en ny elev börjar.
Återlämna elevdator när eleven har slutat på skolan. -
Skrivare och utskrifter
Samlingssida för tjänstekategori Skrivare och utskrifter
-
-
-
Systemtjänster
Samlingssida för tjänstekategori Systemtjänster
-
Ändring av uppgifter
Här begär du ändring av uppgifter om t.ex. namn på en gemensam enhet, vilken ansvars- och verksamhetskod som ska belastas för IT-kostnaden m.m.
-
Återlämning av dator
I denna tjänst anmäler du att en dator ska återlämnas. Märk upp datorn med ärendenumret du får efter ärendet skickats innan datorn lämnas in via Medborgarservice.
-
Återlämning av surfplatta (och avslutande av abonnemang)
I denna tjänst anmäler du att en surfplatta ska återlämnas. Märk upp surfplattan med ärendenumret du får efter ärendet skickats innan datorn lämnas in via Medborgarservice.
Du kan i samband med återlämningen även avsluta abonnemang till surfplattan, om sådant finnes.
-
Återlämning/Överlåtelse av telefon (och abonnemang)
I denna tjänst anmäler du att en telefon ska återlämnas. Märk upp telefonen med ärendenumret du får efter ärendet skickats innan telefonen lämnas in via Medborgarservice.
Du kan i samband med återlämningen även avsluta abonnemang till telefonen, om sådant finnes. -
Önskemål om uppsägning av skrivare
Skrivare hyrs på 48 månader från det datum som avtal tecknas. En avbeställning innebär således inte att kostnaden för skrivaren kan lyftas omedelbart. Genom att anmäla att behovet av skrivaren inte längre finns kan i vissa fall skrivaren flyttas till en verksamhet i behov av skrivare. I annat fall sägs avtalet för skrivaren upp så snart som det är möjligt.
Skrivare hyrs på 48 månader från det datum som avtal tecknas. En avbeställning innebär således inte att kostnaden för skrivaren kan lyftas omedelbart. Genom att anmäla att behovet av skrivaren inte längre finns kan i vissa fall skrivaren flyttas till en verksamhet i behov av skrivare. I annat fall sägs avtalet för skrivaren upp så snart som det är möjligt.
-
Övriga tjänster
Samlingssida för tjänstekategori Övriga tjänster
Samhälle och säkerhet (4)
-
Anmäla misstänkt personuppgiftsincident enligt GDPR
Här rapporterar du misstänkta personuppgiftsincidenter.
-
Händelserapportering
Här kan du rapportera in skadegörelse och misstänkt brottslighet och vilka platser och tidpunkter det rör sig om med mera. Rapporteringen bidrar till underlag för att skapa en lägesbild.
-
Rapportera misstanke om försök till påverkan eller cyberattack
Här ska anställa i Lilla Edets kommun rapportera försök till nätfiske, spridning av desinformation eller misstänkta cyberattacker.
-
Visselblåsare
I situation när du vill vara anonym, eller inte upplever det möjligt att prata med närmaste chef vid misstanke om allvarlig oegentlighet, finns det inom Lilla Edets kommun en anmälningsfunktion.